Thursday, December 18, 2008

Tutorial : 5 Easy Tips for Market Failure Graphs!!!~

Okay guys, I want to share my knowledge about how to memorise the Market Failure graphs easily... For me myself, I have a hard time everytime it comes to revise this part. Shading the correct area is just so confusing!!!. Anyway, I've figure out something very useful and I hope it might be useful to all of you as well!!! Its suppose to be shared before the examination, I know. But I managed to share it with eddy only because later, when I went to taf's room , he's asleep, Amir's room as well, Redz & Ammar's room, and other classmates in block c & a =P, most of u guys were already asleep... so its Eddy only.... =P Anyway, we still have our final right?!~ okay here it goes... To make this thing easier to comprehend, I'll be explaining it using our mother tongue yeah!

The tutorial starts now...
*FOR BETTER UNDERSTANDING OF THE STEPS, TAKE A PIECE OF PAPER AND DRAW THE GRAPHS ACCORDINGLY*

1) Mula mula, yang sama antara keempat-empat graf adalah Graf Supply and demand diorang.
Iaitu pada bahagian Supply curve ia adalah MSC (Marginal Social Cost) dan Demand curve adalah MSB(Marginal Social Benefit).
Maka, kita lukiskan rajah supply dan demand sebagai asas seperti yang ditunjukkan dalam rajah dibawah.(Sila right klik dan tekan 'open link in new tab' atau 'open link in new window' untuk paparan rajah 'step 1' berikut).


2) Langkah kedua merupakan antara langkah yang terpenting. Inilah punca masalah yang terbesar para pelajar iaitu kekeliruan timbul mengenai dimanakah letaknya curve yang kedua iaitu MPC/MPB. Adakah dibahagian kiri atau bahagian kanan? Disinilah perlunya kalian memberikan perhatian yang optimum.
Baiklah, pertamanya, mari kita kenali curve yang hendak digunakan, adakah MPC/MPB.
Tipsnya adalah, ingat!
PRODUCER = Kalau produce barang mesti ada COST = C
CONSUMPTION = Bila kita pakai barang itu kita dapat Benefit = B
Maka, apa-apa yang berkaitan dengan Production(Negative/Positive) kita guna MPC dan INGAT Production bermaksud producer atau supplier maka ia adalah curve SUPPLY!

Seterusnya,
bagi apa-apa yang berkaitan dengan Consumption, fikir, siapa yang CONSUME? Yang consume adalah SOCIETY. Kita sebagai SOCIETY, Kita tak supply barang tersebut, tetapi kita DEMAND! Kita demand untuk Benefit kita sendiri maka bagi Consumption(Positive/Negative) kita guna MPB.

Production(Negative/Positive) ada Cost= MPC = SUPPLY CURVE
Consumption for own
Benefit ( Negative/Positive) = MPB = DEMAND CURVE


Baiklah, dimanakah hendaknya meletakkan MPC atau MPB ini? adakah dikiri atau dikanan?

Apa-apa yang NEGATIVE, selalunya dilakukan berlebihan tidak kira Production atau Consumption. Cara mengingatnya, Sudah menjadi lumrah kehidupan kita untuk menyukai perkara-perkara negatif. Bila kita suka, kita buat dengan banyaknya! (I do Lovee Gossiping, don't you? hahaha). Maka, bagi Negative Production dan Negative Consumption, MPC/MPB curve akan berada dikanan. Kan kalau lebih kita kata 'shift to the right'... Maka kanan merujuk kepada lebih.

Apa-apa yang POSITIVE, selalunya dilakukan dengan sikit tidak kira Production atau Consumption. Cara mengingatinya, Adalah merupakan sifat semulajadi kita untuk kurang menyukai perkara-perkara yang positif.( I vehemently dislike vegetables & fish for instance haha) Maka, Positive Production dan Positive Consumption, MPC/MPB curve akan berada di kiri. Kan kalau kurang kita kata 'shift to the left'... Maka kiri merujuk kepada kurang.

Maka hasilnya pada rajah adalah seperti dalam paparan rajah 2 berikut.(Sila right klik dan tekan 'open link in new tab' atau 'open link in new window' untuk paparan rajah 'step 2' berikut).

Tahniah kepada yang telah berjaya melukis graf keempat-empat ini dengan betul kedudukan setiap curve...

3) Baiklah, masalah seterusnya adalah melorek bahagian yang betul. Mengapa ini penting? Kerana ada kebarangkalian kalian semua pening memikirkan lorekan yang betul seperti yang ditunjukkan di bawah.(Sila right klik dan tekan 'open link in new tab' atau 'open link in new window' untuk paparan rajah 'step 3' berikut).

Adakah bahagian warna merah atau kuning yang betul? Inilah masalah yang selalu timbul dikala kekabutan menjawab soalan peperiksaan yang banyak, HL mahupun SL...

4) Jangan gusar, tips seterusnya adalah, lihat paparan rajah 4 pula... .(Sila right klik dan tekan 'open link in new tab' atau 'open link in new window' untuk paparan rajah 'step 4' berikut).

Maka dengan panduan prinsip matematik yang kita semua sedia ketahui, lorekan yang tepat untuk negative externalities (consumption/production) adalah yang mempunyai bentuk [ < ], dan untuk positive externalities(consumption/production) adalah yang mempunyai bentuk [ > ].

Akhir sekali , rajah yang tepat adalah.(Sila right klik dan tekan 'open link in new tab' atau 'open link in new window' untuk paparan rajah 'step 5' berikut).


These are the 5 easy steps which will ensure you did not make any mistakes !!! and certainly brush off any stir in your minds....

Hope all of you are well-informed about this tips, and please, please,please share it with your SL friends as well okay! =) Hope our class will continue being the best in Economics! Don’t forget your Econs note alright!~

Should you have any questions, or maybe can't understand the steps, those who are interested, do ask me once we get back to college on the 6th of January 2009 okay!~

Till then, Happy Holidays~

Renung-renungkan dan selamat beramal!!!~

8 mistakes!:

adlan wafi said...

huhu, sedih...aku salah lukis graf market failure dlm exam...

P/S: saje menyibuk kt blog kelas org

Andi Rizal said...

hey.. its okay..
from my observation and analysis, most of the econs student regardless of HL or SL make mistake here.... =) mmg lah aku pon dulu buat salah and worse i took a very long time to teka where to shade, anyhow, lepas nie, jangan lah buat salah lagi yer!~ Thanks for visiting... hope you share it everyone so that they wont make any more mistakes, and most importantly you wont repeat the same mistake!!! ^_^
thank you very much for visiting adlan...~ =)
Spread the words...
Together We Reach The Stars !!! ^_^

Hammad Fahli said...

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauuuu!

Anonymous said...

me myself pon slalu gak confuse nk gune which graph..

thanx andy..

u really put an effort for dis post..

clap2..

;)

Andi Rizal said...

you bet haha...
really glad that u read this.
share it with others okay..
Happy Remaining Holidays hazwan..
let us all be kiasu!~ =P
5 months left anyway towards final... haha

c ya~ keep in touch

ali said...

this is 1 long post! haha.

-On[3]- said...

thx andy! sgt2 berkesan! hehe....gud job buddy... ;)...neway, aku tau tagline "renung2kan dan selamat beramal" tu ko cilok kat mane! hahahaha....!

Andi Rizal said...

haha...really? wa....baguslah kalo bksan...gembire ak kalo ia boleh diguna pakai oleh org len... haha
nnt kalo ia bksn bg ko, ko ajar la org len yer...sharing is caring hahaha....
anyway, Yeah HotFm best!! =)
safwan,thanks again, jumper lagi!~